Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-01-04, 13:38   #1
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 242
Sharp$: 2091
Standard

Utbruten diskussion från V75 tråden - benämning av startande hästar


Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
V75-4

Ser ut att vara ett väldigt ojämnt kallblodslopp där i stort sett allt skräp som anmäldes kom med.
Jag är inte hästägare och har aldrig varit det, men blir väldig upprörd över att hästar benämns för "skräp" OCH löss som är ett ännu mer förekommande benämning.

Hästarna har vi att tacka för att det blir lopp överhuvudtaget.

Skräp/lös m.m osv, är respektlös mot hästen och deras ägare som betalar alla utgifter kring hästen och knappast lär gå plus någonsin, plus alla tränare som kämpar på oavsett förutsättningar de fått i sin hand.

Hur många travlopp skulle det bli om bara 3 hästar blev anmälda? hur skulle våra chanser att tjäna pengar på trav som spelare se ut då?

De är alla dessa hästar, med små chanser att vinna, där tränarna och övriga ger sig ut på vägarna, ibland på långa resor, som överhuvudtaget gör ett travlopp blir möjlig.

Utan alla deras uppoffringar, skulle vi inte ha någon sport. Och då har jag inte ens börjat med all tid, mot små pengar, som hästskötarna lagt på sina kompisar.

Utan dem hade vi inte kunnat vinna en krona, för då skulle inte sporten finnas. Då hade vi fått hålla till godo med virtuella lopp i såna fall.

Visa respekt och var glad över de år vi har kvar av sporten, för med tiden kommer ingen att ha råd att lägga pengar på att vara "utfyllnad" och knappast få ihop till en matlapp i prispengar.

Och, om inte det hinner före, kommer kanske man att tycka att travsport inte är djurvänlig och det blir förbjudet och utnyttja hästar på det viset.

Ju fler dopingfall och ju fler piskande av hästarna som sker, desto fortare tror jag vi kommer dit.

Som alla bevittnat under 2020, kan samhället förändras på en blinkning.

Under tiden kan vi visa respekt för den tid och pengar alla lägger så vi kan ha kvar nöjet att försöka lista ut vem vinnaren är och kanske tjäna pengar.

Var lite mer Jorma Kontio i bedömningen av hästarna, Jorma som tar styrningar oavsett hästens chans i loppet. Till skillnad från vis kusk som i media beklagar sig över att inte fått styrning som har chans att vinna. Såna enfaldiga proffskuskar klarar sig travet utan.

Det räcker med att säga att hästen kommit med i ett lopp där motståndet är för tuff, att hästen är på djup vatten DENNA gång, eller liknande. Då vet vi att i just den här loppet är tränarens troliga mål inte att vinna, utan att ge hästen träning inför lämpligare uppgift, eller vad det nu kan vara. För i ett lopp med jämbördiga hästar kan ju den hästen vara en vinnare och alla kring hästen kommer att uppleva det som att den är årens häst; deras måttstock ser inte ut som våran, spelarnas.

Ja, nu fick jag ur mig allt som störde mig på en och samma gång

Det handlar således inte bara om vad Olle, en duktig, erfaren spelare som givmild delar med sig av sina kunskaper, skrev, jag har sett benämningen "löss" många gånger och jag blir upprörd varje gång.

Jag har som sagt inte varit nära en häst på decennier, men jag har respekt och har empati för alla människor och hästar som gör travsporten möjlig.

Jag hoppas 2021 blir året då spelarna visar hästarna, och kretsen kring dem, respekt när man värderar hästarna. Oavsett hästarnas kapacitet.

Många säger att utan spel blir det ingen travsport-utan spel blir det definitiv mer travsport än det kan bli spel utan hästar.
Det är jag säker på.
I alla fall om vi ska jämföra med hästar av kött och blod och inte virtuella hästar....

Det är inte min mening att skriva någon på näsan, allra minst Olle som är så duktig och hjälpsam. Jag är ju medveten om att man lätt slänger ur sig något som blivit vanlig accepterat, utan att reflektera närmare på saken och det är därför inte säker att man alls menar det man skriver.

Men jag tycker ändå det är dags att börja reflektera över hur man uttrycker sig om alla som gör vår sport möjlig; både när det gäller hästar och människor.

Senast redigerad av Gotland den 2021-01-04 klockan 15:17. Anledning: Fixat citat
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 14:37   #2
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 188
Sharp$: 57190
Standard

Är det V75 så ska man faktiskt ha krav på kvaliten på hästarna. Är det som i kallblodsloppet på lördag en massa hästar med usla formrader och utan startpoäng i princip så är det för mig skräphästar som inte hör hemma i travets elitserie. Dessa hästar borde starta i andra lopp just nu. Sen är det som du säger att i januari är det svårt att fylla loppen och om det inte varit för att hålla igång spelet hade i princip inget tävlande skett under januari och februari i Sverige. Det ändrar dock inte min uppfattning att loppet innehåller en massa skräp.

Precis som i alla andra sporter ska man ställa högre krav på eliten och om hästägarna inte vill att deras hästar ska kallas skräp så kanske dom ska anmäla till lopp där deras för dagen usla hästar hör hemma i stället, dvs breddlopp och liknande. Där ska inte enskilda hästar kallas skräp även om skräplopp är en väldigt vanlig term för dessa lopp bland tipsexperter och liknande.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 14:45   #3
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Är det V75 så ska man faktiskt ha krav på kvaliten på hästarna. Är det som i kallblodsloppet på lördag en massa hästar med usla formrader och utan startpoäng i princip så är det för mig skräphästar som inte hör hemma i travets elitserie. Dessa hästar borde starta i andra lopp just nu. Sen är det som du säger att i januari är det svårt att fylla loppen och om det inte varit för att hålla igång spelet hade i princip inget tävlande skett under januari och februari i Sverige. Det ändrar dock inte min uppfattning att loppet innehåller en massa skräp.

Precis som i alla andra sporter ska man ställa högre krav på eliten och om hästägarna inte vill att deras hästar ska kallas skräp så kanske dom ska anmäla till lopp där deras för dagen usla hästar hör hemma i stället, dvs breddlopp och liknande. Där ska inte enskilda hästar kallas skräp även om skräplopp är en väldigt vanlig term för dessa lopp bland tipsexperter och liknande.

Jag tycker det är bra när man är ärlig och säger att "utfyllnadshästarna" spelmässigt är skit i ett visst lopp.

Det hjälper till i analysen snarare än att man ska lossas som att de har chans när de inte har det.

Sen är frågan om man ska vara PK och säga att "de är mindre sannolika vinnare" eller skit. För mig spelar det ingen roll. Jag förstår båda budskapen.

Sen kan ju en häst som bedöms som "skit" i ett lopp i nästa lopp vara favorit och anses som en "fantastisk häst". Allt är ju relativt och ska jämföras med de aktuella hästarna som man konkurrerar med just nu.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 14:58   #4
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 188
Sharp$: 57190
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tipsb Visa inlägg
Jag tycker det är bra när man är ärlig och säger att "utfyllnadshästarna" spelmässigt är skit i ett visst lopp.

Det hjälper till i analysen snarare än att man ska lossas som att de har chans när de inte har det.

Sen är frågan om man ska vara PK och säga att "de är mindre sannolika vinnare" eller skit. För mig spelar det ingen roll. Jag förstår båda budskapen.

Sen kan ju en häst som bedöms som "skit" i ett lopp i nästa lopp vara favorit och anses som en "fantastisk häst". Allt är ju relativt och ska jämföras med de aktuella hästarna som man konkurrerar med just nu.
Eller som Per Skoglund i TV4 säga att allt är fantastiskt bra och ingenting dåligt inom travet.

Jag nämnde ingen enskild häst som skräp heller och hästarna bryr sig knappast så länge dom får god mat och bra omvårdnad.

Tänk vad alla mänskliga elitidrottare ibland kallas i kvällstidningar och annat när dom inte presterar. Dom bryr sig nog mycket mer än en häst om det.

Sen var det som sagt tur ändå att dom anmäldes till loppet på lördag eftersom det inte går att få ihop 15 bra kallblod i ett V75-lopp i januari. Brukar inte ens gå på sommaren försvåra körs det mycket mer lopp för den rasen som trots allt är rätt begränsad antalsmässigt.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 17:05   #5
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 676
Sharp$: 2407
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av shasha Visa inlägg

Många säger att utan spel blir det ingen travsport-utan spel blir det definitiv mer travsport än det kan bli spel utan hästar.
Det är jag säker på.
Nej. För hundrasjuttielfte gången nej.

Det kommer att finnas spel på allt möjligt tänkbart och även otänkbart långt efter att man har slutat med hästkapplöpningar.

Travsporten är beroende av spel. Men spel är inte beroende av travsporten.

Om du menar "spel på hästkapplöpning" så stämmer givetvis det du påstår. Men det är väl en sån där tautologi?
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 17:38   #6
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Det är inte det bästa av kallblodslopp som körs på lördag, men det är i alla fall 9 av dem som har 500 startpoäng eller mer. Det saknas verkligen hästar för att fylla upp tävlingsprogrammet. Vi räddas lite av finska, norska, danska, tyska och holländska hästar, men det blir likväl hål eftersom ST ökar antalet lopp som skall köras. Antalet hästar minskar.

När man sen har V75-festivaler i parti och minut som blir det ännu svårare att styra kvaliteten till lördagarna. Det är ju samma prispengar i en massa andra lopp.

Om man ändå skall välja mellan lopp som inte är fulla eller lopp med en del utfyllnadshästar, så väljer jag alltid det senare. Den genomsnittliga spelprocenten för vinnare i lopp med 15 hästar är väldigt mycket lägre än i lopp med 8-10 hästar.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 18:18   #7
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 242
Sharp$: 2091
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Nej. För hundrasjuttielfte gången nej.

Det kommer att finnas spel på allt möjligt tänkbart och även otänkbart långt efter att man har slutat med hästkapplöpningar.

Travsporten är beroende av spel. Men spel är inte beroende av travsporten.

Om du menar "spel på hästkapplöpning" så stämmer givetvis det du påstår. Men det är väl en sån där tautologi?
Spel och vadslagning som företeelse har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Människan kommer alltid att hitta något nytt att slå vad om.

Min text berör travsporten och spel inom travsporten. För mig finns det inget annat intressant att spela på än trav och jag hoppas den möjligheten finns kvar lång tid framöver. Men jag tror det hänger på oss alla; aktiva och spelare.

För inte så länge sedan läste jag ett inlägg från en upprörd hästägare, kommentaren om dennes häst på ATG:s sida var att det var en "enkel sort".

Jag tycker, som jag hoppas det har framgått tydlig nu, att det är dags att sluta med sådana bedömningar. Räcker att man skriver om hästen i loppet tillhör A-gruppen eller C-gruppen, har chans eller inte.
Som vi vet kan hästar som ibland lagts i C-gruppen av travrondens experter, gå och vinna. Det roligaste med trav, enligt mig, är att hitta vinnarna bland hästarna som alla bedömt som chanslösa. De där guldkornen som gått alla förbi.

Att man sorterar hästar inom A till C/D-grupp i aktuell lopp, tycker jag är acceptabel: Men att kalla hästar för löss, enkla sorter, skräp, det tycker jag travsporten klarar sig utan.
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 18:44   #8
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 676
Sharp$: 2407
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av shasha Visa inlägg
Spel och vadslagning som företeelse har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Människan kommer alltid att hitta något nytt att slå vad om.

Min text berör travsporten och spel inom travsporten. För mig finns det inget annat intressant att spela på än trav och jag hoppas den möjligheten finns kvar lång tid framöver. Men jag tror det hänger på oss alla; aktiva och spelare.

F
Merparten av spelarna är INTE spelare som enbart anser att spel på hästkapplöpning är det enda intressanta att spela på.

Att du inte är intresserad av att spela på något annat än trav är ganska försumbart i ett lite större perspektiv.

Min kommentar till ditt inlägg handlar om att i det stora hela så är travsporten väldigt mycket mer beroende av spelet än spel är av travsport varvid hela resonemanget faller.

Att "hota" spelet med att det inte kommer att finnas travlopp att spela på är helt enkelt fel sätt att tänka.

Det finns skrönor om att hästägare kan tåla vilka förolämpningar som helst om deras fruar, men gud nåde om någon säger något negativ om deras häst ...

Om man är så lättkränkt att man slutar som hästägare pga den anledningen var det bara en tidsfråga ändå.

Jag vill hellre vända lite på det. Låt spelare vara arga, glada, vilda eller vad som helst som de vill vara bara de fortsätter att spela och håller sig inom lagens råmärken såklart. ( De som skickar olagliga, hotfulla meddelanden direkt riktade mot hästägare eller andra aktiva är naturligtvis helt snett ute. )
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 19:00   #9
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 242
Sharp$: 2091
Standard

"Det finns skrönor om att hästägare kan tåla vilka förolämpningar som helst om deras fruar, men gud nåde om någon säger något negativ om deras häst ...

Om man är så lättkränkt att man slutar som hästägare p.g.a den anledningen var det bara en tidsfråga ändå.
"
Som jag har uppfattat det, är kostnaden att äga häst, kontra de vinstpengar som finns, det som hotar travsporten. Det är helt enkelt för dyrt att äga häst.

Jag kan inte se hur det skulle uppmuntra att fortsätta lägga pengar på hästarna, med allt vad det innebär, att läsa omdömen om deras kompisar som skräp, löss och enkla sorter.

Det här forumet berör trav/galopp och jag fokuserar på travspel. Jag är dock medveten om att flera här är professionella spelare, flera matematiker och programmerare i grunden, som försörjer sig på spel och att travsporten bara är en del i smörgårdbordet av de spel man lägger sina pengar på.

Jag är också medveten att det alltid finns folk som tror sig ha rätten att utrycka sig hur de vill, detta kan man ju bevittna i andra sporten, som t.ex. från en fotbollsläktare.

Men det finns människor som bryr sig och som kanske nu kommer att tänka efter före, om de själva fallit i fällan att utrycka sig hur de vill om hästarna, och uttrycka sig annorlunda framöver.

Så klart är det lika illa när man uttrycker sig nedsättande om människorna inom travsporten.

Jag brukar läsa Linn Anderssons blogginlägg där hon ofta tar upp just kostnaderna för dem som gör vår sport möjlig: hästägarna. jag brukar få en klump i magen och tänka att måtte det fortsätta finans människor som vågar vara hästägare.

https://linnandersson.org/2020/12/05...r-an-nagonsin/

Senast redigerad av shasha den 2021-01-04 klockan 19:05.
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 19:15   #10
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 676
Sharp$: 2407
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av shasha Visa inlägg
"Det finns skrönor om att hästägare kan tåla vilka förolämpningar som helst om deras fruar, men gud nåde om någon säger något negativ om deras häst ...

Om man är så lättkränkt att man slutar som hästägare p.g.a den anledningen var det bara en tidsfråga ändå.
"
Som jag har uppfattat det, är kostnaden att äga häst, kontra de vinstpengar som finns, det som hotar travsporten. Det är helt enkelt för dyrt att äga häst.

Jag kan inte se hur det skulle uppmuntra att fortsätta lägga pengar på hästarna, med allt vad det innebär, att läsa omdömen om deras kompisar som skräp, löss och enkla sorter.

Det här forumet berör trav/galopp och jag fokuserar på travspel. Jag är dock medveten om att flera här är professionella spelare, flera matematiker och programmerare i grunden, som försörjer sig på spel och att travsporten bara är en del i smörgårdbordet av de spel man lägger sina pengar på.

Jag är också medveten att det alltid finns folk som tror sig ha rätten att utrycka sig hur de vill, detta kan man ju bevittna i andra sporten, som t.ex. från en fotbollsläktare.

Men det finns människor som bryr sig och som kanske nu kommer att tänka efter före, om de själva fallit i fällan att utrycka sig hur de vill om hästarna, och uttrycka sig annorlunda framöver.

Så klart är det lika illa när man uttrycker sig nedsättande om människorna inom travsporten.
Om svagsinta spelare fortsätter att spela så kan det inte vara en dålig sak i mina ögon.

Jag säger absolut inte att det är något positivt med att uttrycka sig oförskämt. Men det finns även en risk att förlorande spelare helt enkelt slutar att spela på trav och väljer andra spelformer om det uppfattas som alltför torrt och tråkigt. Och utan förlorande spelare så har du inte resten heller.

Du verkar välja att se det helt och hållet som att det är "alla andras" uppgift att uppmuntra hästägarna att fortsätta med sin DYRA hobby. Jag menar att de nog får stå ut med det ena och andra som kan få spelarna att hålla kvar vid spel på trav så länge de inte gör direkt olagligt.

Om jag var tvingad att välja något att satsa pengar på så tror jag faktiskt att spelarna kommer att trötta på travsporten före hästägarna.

https://twitter.com/i/status/1025048709799788545
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!

Senast redigerad av Strappa71 den 2021-01-04 klockan 19:20.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 19:27   #11
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 242
Sharp$: 2091
Standard

[
https://twitter.com/i/status/1025048709799788545[/QUOTE]

Det där avslaget är ökänd och jag har sett den många gånger genom åren, himla kul när han säger att hästen är farträdd.. Han säger att det finns ett lopp för alla hästar och det är en dålig handicapp. Att kalla hästen braklöss tillför inget.

Men men, miljonerna finns bland hästarna som vinner och spelarna tror de är chanslösa.
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 19:35   #12
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 523
Sharp$: 7949
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av shasha Visa inlägg
[
https://twitter.com/i/status/1025048709799788545

Det där avslaget är ökänd och jag har sett den många gånger genom åren, himla kul när han säger att hästen är farträdd.. Han säger att det finns ett lopp för alla hästar och det är en dålig handicapp. Att kalla hästen braklöss tillför inget.

Men men, miljonerna finns bland hästarna som vinner och spelarna tror de är chanslösa.
Det var Adielsson själv som ägde den hästen. Då är det såklart enkelt att uttala sig som han gör. Hade inte hänt om hästen haft en annan ägare.
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 21:36   #13
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Det var Adielsson själv som ägde den hästen. Då är det såklart enkelt att uttala sig som han gör. Hade inte hänt om hästen haft en annan ägare.

Jag hade även tyckt det hade kunnat vara lite roligt om det ibland slank in liknande omdömen även om andras hästar. Hade livat upp lite.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 21:57   #14
Super Moderator
 
Skaeggets avatar
 
Reg.datum: dec 2014
Ort: Karlstad
Inlägg: 4 218
Sharp$: 8853
Standard

Problemet, i det hela, är väl att Shasha närmar sig hästarna från en emotionell horisont, och vi andra från en spelhorisont.

Vi vill inte hästarna nåt ont. Men i lingot kring spel så dyker uttryck som "lus" "skräp" o.s.v. upp. Det är inte ett omdöme om hästens person. Utan hur den presterar i lopp. Vi gillar hästarna, men vi sätter de också i sitt sammanhang i lopp.
__________________
@skgget


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Skaegget är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 23:06   #15
 
mr_stylezs avatar
 
Reg.datum: nov 2011
Ort: Lund
Inlägg: 2 678
Sharp$: 5208
Standard

Väl sagt Lenninen, ungefär det jag tänkte skriva själv, då behövdes det inte =)

Dock viktigt att kunna skilja på de båda horisoneterna, annars förstår man aldrig den andra sidans åsikter...

Själv gillar jag hästar, och djur i övrigt väldigt mycket, ofta mer än människor där jag tycker de flesta är idioter tyvärr.
Jag har dock ovkså både skrikit, skrivit och sagt ett o annat otrevligt ord om hästarna (och kuskarna) då de inte presterat som jag tänkt mig.
Det är såklart ett uttyck för ilska över prestationen i sig, inte över hästen i sig.
Och det måste man hamed sig då man läser härinne tror jag
__________________
Kuskar som inte försöker vinna, kanske inte bör vara kuskar.....
mr_stylez är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td